Thursday 25 December 2014

Terjemahan Surah Al-Hadid

SURAH AL-HADID
(Besi)
Surah ke-57
Terdiri daripada 29 ayat (Madaniyyah)



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.


1. Apa yang ada di langit dan di bumi bertasbih kepada Allah. Dialah Yang Maha Perkasa, Lagi Maha Bijaksana.

2. MilikNyalah kerajaan langit dan bumi, Dia menghidupkan dan mematikan dan Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu.

3. Dialah Yang Awal, Yang Akhir, Yang Zahir dan Yang Batin,* dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu.
* Yang Maha Awal ialah yang telah ada sebelum segala sesuatu ada, Yang Maha Akhir ialah yang tetap ada setelah segala sesuatu musnah, Yang Maha Zahir ialah Yang Maha Tinggi tiada di atasnya sesuatu pun. Dan Yang Maha Batin ialah yang tidak ada sesuatu pun yang menghalangNya, dan Dia lebih dekat kepada makhluk daripada makhluk itu sendiri kepada dirinya (Hadith riwayat Ahmad).

4. Dialah yang menciptakan langit dan buni dalam enam masa; kemudia Dia bersemayam di atas Arasy. Dia mengetahui apa yang masuk ke dalam bumi dan apa yang keluar dari dalamnya, apa yang turun dari langit dan apa yang naik ke sana.* Dan Dia bersama kamu di mana saja kamu berada. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.
* Yang dimaksudkan dengan "yang naik" antara lain ialah amal-amal dan doa-doa hamba.

5. MilikNyalah kerajaan langit dan bumi. Dan hanya Allah segala urusan dikembalikan.

6. Dia memasukkan malam ke dalam siang dan memasukkan siang ke dalam malam. * Dan Dia Maha Mengetahui segala isi hati.
* Memasukkan malam ke siang ialah menjadikan malam lebih panjang daripada siang, dan memasukkan siang ke dalam malam ialah menjadikan siang lebih panjang daripada malam. Kejadian ini berlaku pada musim panas di mana waktu siang lebih panjang manakala waktu malamnya pula singkat. Adapun di musim dingin, siangnya lebih singkat dan malam lebih panjang.

7. Berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan belanjakanlah (di jalan Allah) sebahagian daripada harta yang Dia telah menjadikan kamu sebagai penguasanya* (amanah). Maka orang yang beriman di antara kamu dan menginfakkan (hartanya di jalan Allah) memperolehi pahala yang besar.
* Menguasai di sini ialah penguasaan yang bukan secara mutlak. Hak milik pada hakikatnya adalah pada Allah Subhanu wa Ta'ala, Manusia menafkahkan hartanya itu haruslah menurut hukum-hukum yang telah disyariatkan Allah Subhanu wa Ta'ala, kerana itu tidaklah boleh kedekut atau boros.

8. Dan mengapa kamu tidak beriman kepada Allah padahal Rasul mengajak kamu beriman kepada Tuhanmu? Dan Dia telah mengambil janji (setia)mu*, jika kamu orang mukmin.
* Maksudnya ialah perjanjian roh Bani Adam sebelum dilahirkan ke dunia bahawa dia mengakui (naik saksi) bahawa Tuhannya ialah Allah Subhanu wa Ta'ala seperti tersebut dalam surah al-A'raf ayat 172.

9. Dialah yang menurunkan ayat-ayat yang terang (al-Quran) kepada hambaNya (Muhammad) untuk mengeluarkan kamu daripada kegelapan kepada cahaya. Dan sesungguhnya, terhadap kamu Allah Mhaa Penyantun, lagi Maha Penyayang.

10. Dan mengapa kamu tidak menginfakkan hartamu pada jalan Allah, padahal milik Allah semua pusakan langit dan bumi? Tidak sama orang yang menafkahkan (hartanya di jalan Allah) di antara kamu dan berperang sebelum penaklukan (Mekah). Mereka lebih tinggi darjatnya daripada orang yang menginfakkan (hartanya) dan berperang setelah itu. Dan Allah menjanjikan kepada mereka masing-masing (balasan) yang lebih baik. Dan Allah Maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan.

11. Barang siapa meminjamkan kepada Allah dengan pinjaman yang baik, maka Allah akan mengembalikannya berlipat kali ganda untuknya, dan baginya pahala yang mulia.

12. Pada hari engkau akan melihat yang beriman lelaki dan perempuan, betapa cahaya mereka bersinar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, (dikatakan kepada mereka): " Pada hari ini ada berita gembira untukmu, (iaitu) syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Demikian itulah kemenangan yang agung."

13. Pada hari orang munafik lelaki dan perempuan berkata kepada orang yang beriman: " Tunggulah kami! Kami ingin mengambil cahayamu." (Kepada mereka) dikatakan: "Kembalilah kamu ke belakang dan carilah sendiri cahaya (untukmu)." Lalu di antara mereka dipasang dinding (pemisah) yang berpintu. Di sebelah dalam ada rahmat dan di luarnya hanya ada azab.

14. Orang munafik memanggil orang mukmin: " Bukankah kami dulu bersama kamu?" Mereka menjawab: "Benar, tetapi kamu mencelakakan dirimu sendiri, dan kamu hanya menunggu, meragukan (janji Allah) dan ditipu dengan angan-angan kosong sampai datang ketetapan Allah; dan penipu (syaitan) datang memperdaya kamu tentang Allah. 

15. Maka pada hari ini tidak akan diterima penebusan diri daripada kamu mahupun daripada orang kafir. Tempat kamu di neraka. Itulah tempat berlindungmu dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.

16. Belum tibakah waktunya bagi orang yang beriman, untuk secara khusyuk mengingati Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka) dan janganlah mereka (melakukan) seperti orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka menjadi orang fasik.

17. Ketahuilah bahawa Allah yang menghidupkan bumi setelah matinya (kering). Sesungguhnya telah Kami jelaskan kepadamu tanda-tanda (kebesaran Kami) agar kamu mengerti.

18. Sesungguhnya orang yang bersedekah baik lelaki mahupun perempuan dan meminjamkan kepada Allah dengan pinjaman yang baik, akan dilipatgandakan (balasannya) bagi mereka; dan mereka akan mendapat pahala yang mulia.

19. Dan orang yang beriman kepada Allah dan rasul-rasulNya, mereka itu orang yang tulus hati (pencipta kebenaran) dan saksi-saksi di sisi Tuhan  mereka. Mereka berhak mendapat pahala dan cahaya. Tetapi orang yang kafir dan mendustakan ayat-ayat Kami, mereka itu penghuni-penghuni neraka.

20. Ketahuilah, sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan senda gurauan, perhiasan dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dalam menambah kekayaan dan anak keturunan, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengkagumkan para petani; kemudian (tanaman) itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan keampunan daripada Allah serta keredaanNya. Dan kehidupan dunia tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu.

21. Berlumba-lumbalah kamu untuk mendapatkan keampunan daripada Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang yang beriman kepada Allah dan rasul-rasulNya. Itulah kurniaan Allah, yang diberikan kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah mempunyai kurniaan yang besar.

22. Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam Kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sesungguhnya yang demikian itu mudah bagi Allah. 

23. Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput daripada kamu dan tidak pula terlalu gembira* terhadap apa yang diberikanNYa kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membanggakan diri.
* Terlalu gembira ialah kegembiraan yang melampuai batas sehingga menyebabkan kesombongan, ketakburan dan lupa kepada Allah Subhanu wa Ta'ala.

24. Iaitu orang yang bakhil dan menyuruh orang lain menjadi bakhil. Barang siapa berpaling (daripada perintah-perintah Allah), maka sesungguhnya Allah, Dia Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.

25. Sesungguhnya, Kami telah mengutus rasul-rasul Kami dengan bukti-bukti yang nyata dan Kami turunkan bersama mereka kitab dan neraca (keadilan) agar manusia dapat berlaku adil. Kami menciptakan besi yang mempunyai kekuatan yang hebat dan banyak manfaat bagi manusia, dan agar Allah mengetahui siapa yang menolong (agama)Nya dan rasul-rasulNya walaupun (Allah) tidak dilihatnya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Perkasa.

26. Dan sesungguhnya, Kami telah mengutus Nuh dan Ibrahim dan Kami berikan kenabian dan kitab (wahyu) kepada keturunan keduanya, di antara mereka ada yang menerima petunjuk dan ramai di antara mereka yang fasik.

27. Kemudian Kami susulkan rasul-rasul Kami mengikuti jejak mereka dan Kami susulkan (pula) Isa putera Maryam; Dan Kami berikan Injil kepadanya dan Kami jadikan rasa santun dan kasih sayang dalam hati orang yang mengikutinya. Mereka mengada-adakan rahbaniyyah*, padahal Kami tidak mewajibkannya kepada mereka (yang Kami wajibkan hanyalah) mencari keredaan Allah, tetapi  tidak mereka pelihara dengan sepatutnya. Maka kepada orang yang beriman di antara mereka, Kami berikan pahalanya dan ramai di antara mereka yang fasik.
* Iaitu para Rahib dan Biarawati, masing-masing tidak beristeri dan tidak bersuami. Ini jelas bertentangan dengan fitrah kejadian manusia yang diciptakan Allah Subhanu wa Ta'ala.

28. Wahai orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan berimanlah kepada RasulNya (Muhammad), nescaya Allah memberi kepada kamu dua bahagian darpada rahmatNYa dan menjadikan bagi kamu cahaya untuk kamu berjalan dengannya (pada hari kiamat kelak) serta diampunkannya dosa kamu. Dan Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang.

29. Agar Ahli Kitab mengetahui bahawa sedikit pun mereka tidak akan mendapat kurniaan Allah (jika mereka tidak beriman kepada Muhammad), dan bahawa kurniaan itu ada di tangan Allah, Dia memberikannya kepada siapa yang Dia kehendaki, Dan Allah mempunyai kurniaan yang besar.

No comments:

Post a Comment