Wednesday 4 February 2015

Tujuan al-Quran diturunkan

AL-QURAN
Sebuah kitab untuk dibaca dengan lisan. "Dan ini ialah kitab (al-Quran) yang Kami turunkan, yang mengandungi berkat (banyak faedah-faedah dan manfaatnya)".
(Surah al-An'am 6:92)

AL-KITAB
Sheikh Abdullah Diraz mengatakan, "Dinamakan al-Quran dengan al-Quran kerana ia dibaca dengan lisan dan dinamakan juga dengan al-Kitab kerana ia dibukukan dengan mata pena... Oleh itu, ini menunjukkan bahawa al-Quran mempunyai hak untuk dipelihara dalam hati (hafazan) dan lembaran kertas (tulisan)."

AL-FURQAN
(Membezakan antara yang hak dan batil)
Menurut al-Tabrasi dalam Majma' al-Bayan, dinamakan al-Furqan kerana al-Quran membezakan antara yang hak dan batil dengan dalil yang kukuh. "Maha berkat Tuhan yang menurunkan al-Furqan kepada hamba-Nya (Muhammad)."
(Surah al-Furqan 25:1)

AL-HADI
(Sumber hidayah)
Sebagai sumber hidayah teragung yang menyuluh manusia ke jalan yang lurus dan benar. "Dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman."
(Surah Yunus 10:57)

AL-SYIFA'
(Penyembuh)
Al-Quran merupakan penyembuh penyakit hati. "Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit batin yang ada dalam dada kamu.
(Surah Yunus 10:56)

AL-BASHIR
(Menyampaikan berita gembira)
Al-Quran terkandung pelbagai khabar berita gembira buat insan yang beriman, berupa pelbagai ganjaran, antaranya syurga, pahala berlipat ganda.

AL-NAZIR'
(Menyampaikan berita buruk)
Al-Quran terkandung khabar buruk dan ancaman untuk insan dan golongan yang berpaling daripada jalan yang lurus.

AL-ZIKR'
(Peringatan)
Mengingatkan manusia akan ibadah fardu yang perlu disempurnakan dan hukum-hakam. "Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan al-Quran dan Kami-lah yang memelihara dan menjaganya."
(Surah al-Hijr 15:9)

AL-MAU'IZAH'
(Memberi nasihat)
"Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran daripada Tuhan kamu."


No comments:

Post a Comment